Monday, December 20, 2010 | By: Hisham Ace

Rahsia Senyum"Life is Short,...Jangan serius Sangat.

              
                 Selalunya kan didalam hidup ni banyak manusia yang masih meletakkan sifat serius sentiasa difikirannya..tak kiralah dalam keadaan macamana sekalipun,ditempat kerja,pergaulan,berjalan2 atau di mana sahaja,dia tetap dengan muka KETAT nye yang macam roti tak sapu jem..Kot yea pun nak serius Bertempatlah,bukannya sentiasa nk bersikap serius,Al-kononnya tegas,kalau tak tegas kerja tak siap..Alahaii...Kalau benda selalu kena marah dan terlalu serius,kerja tak jadi,makin teruk adalah.

                 Pernah dengar tak kalau muka masam punca rezeki lari.Mmg sebab kalau muka KETAT jer sape nak masuk kedai tu,tak de penarik langsung..pelanggan lari.Bila jadi macam tu kedai tu kena lah ada sedikit aura dari badan,kalau boleh senyum.Kalau muka tu dah memang otot susah nak senyum,bubuh BUNGA.Kuasanya orang senyum ni boleh mengubah 1000 masalah disekelilingnya tanpa sedar..Aku pernah pergi ke tempat kerja dengan muka selalu bersenyum..tau apa jadi?Muka aku berwarna merah,sebab otot muka bekerja,segala sesiapa yang aku jumpa semuanya indah dan penuh ceria..ramai yang kata muka aku merah..Dierong tanya kenapa?aku tersenyum jer lagi...Agama Islam dan menyuruh kita senyum,sebab itu sedekah.Bukan hanya sedekah tapi boleh mengubah yang teruk kepada yang baik..

                Tapi ada setengah orang mengatakan kerang busuk sebab senyum sorang2 kt dlm keter,yelah sebab senyum tak bertempat,tapi kita seringkali tak perasan ketika mengingati kenangan kita dulu yang agak lucu,kita akan tersenyum sendirian.Bila orang tanya nape tiba2 senyum,cakaplah macam contoh "Aku teringat masa aku naik basikal,Aku pakai Helmet motor gi tempat kerja.hahahaha,selamba sampai tempat kerja baru perasan..Ini yang pernah terjadi dalam hidupku,masa tu aku duduk di Butterworth..

               Senyumlah......orang yang pandai menilai senyum adalah orang yang terpelajar,kekuatan mindanya tinggi,nilai dirinya melampaui dengan orang yang tidak mengetahui tentang senyum,dia boleh menepis segala masalah dirinya.Dia adalah salah seseorang pencetus kepada keceriaan dan kehidupan yang lebih baik,dan akan lebih baik jikalau dia terus meneruskan tradisi senyum pada diri dia,seolah sama seperti kaya akan lebih menjadi kaya,dan miskin menjadi lebih miskin.Begitu juga dengan muka yang masam akan menjemput masalah pada dirinya,dan masalah akan dtg tanpa dijemput sekiranya ianya masih memikirkan masalah yang menimpa,seperti pakej...Fikirkan2lah

                                     .........Senyumlah.Kalau nak keajaiban berlaku Esoknya.......=)




 
                  Coretan Khas Hisham Ace

2 comments:

nur adam said...

tersenyum dengan gambar lawak dan foto2 lama yg hencem..

Hisham Ace said...

hahahah..hehehehe..terima kaseh kak nor..encem ke..

Post a Comment